پاسداران، بوستان هشتم
09358530203
پاسداران بوستان هشتم

مشکلات خواب کودکان اوتیسم

مشکلات خواب کودکان اوتیسم

اکثر انسان ها در مرحله ای از زندگی خود دچار مشکل بی خوابی می شوند. ولی مشکلات خواب کودکان اوتیسم می تواند به طور دائمی مشکل ساز شود.

چنانچه پرستار یا والدین کودک اوتیسمی هستید، دانستن روش کمک به کودک در مورد مشکل اختلال خواب کودک اوتیسمی ضروری می باشد و البته کمی سخت. در این مقاله تعریف جزیی از اوتیسم بیان شده که چرا کودک اوتیسم امکان دارد، مشکل خوابیدن داشته باشد و چه چیزی به شما در حل این مشکل کمک می کند را بررسی می نماییم.

چرا خواب کودکان اوتیسم دچار مشکل می شود؟

تعداد زیادی از کودکان اوتیسمی خواب آشفته دارند. دلیل آشفته بودن خواب کودکان اوتیسم می تواند شامل موارد زیر شود:

  • داشتن مشکلات گوارشی و حساسیت های غذایی و تاثیر آن بر خواب کودک اوتیسمی

مشکلاتی که به خاطر حساسیت غذایی ایجاد می شوند و می توانند سبب بروز مشکلات گوارشی  در کودکان مبتلا به اوتیسم شوند. یا افزایش حساسیت به کافئین یا محرک های غذایی دیگر که سبب تداخل در خواب می شوند.

  • داشتن مشکل در آرام شدن و خوابیدن کودک مبتلا به اوتیسم

خواب زدگی / هایپر سامنیا (خوابیدن بیش از حد). افزایش خستگی در افراد مبتلا به اوتیسم امکان دارد در مواجهه با شرایط اجتماعی و استرس ناشی از آنها روی دهد.

ترشح نامنظم هورمون ملاتونین برای خواب. این هورمون الگوی خوابیدن را منظم کرده یا سبب ایجاد ریتم شبانه روزی (ساعت بدنی) نامنظم می گردد.

  • بیدار شدن مکرر در شب یا داشتن مشکل در دوباره خوابیدن بعد از بیدار شدن و رفتن به سرویس بهداشتی
  • داشتن حساسیت های خاص

تفاوت در حساسیت ها، مثلا افزایش حساسیت به نور آبی گوشی های هوشمند، لپ تاپ ها و صفحه های نمایشی دیگر. یا حساسیت به صدای خاص یا صداهایی با چند بسامد که امکان دارد بر خواب کودکان اوتیسم اثر بگذارد.

  • مشکلات نشانه های اجتماعی

مشکلات نشانه های اجتماعی، یعنی وقتی که فرد اوتیسمی نمی تواند ارتباط بین خوابیدن افراد دیگر خانواده و نیاز خود به خوابیدن را درک کند.

  • بیماری های عصبی مانند صرع
  • افزایش اضطراب یا عدم توانایی در داشتن آرامش که سبب بروز بی خوابی در کودک اوتیسمی می گردد.

راه‌حل‌هایی برای رفع بدخوابی در کودک اوتیسمی

در اینجا شیوه هایی برای کمک به شما آورده شده است. بایستی این روش ها را بر اساس درک نیازهای کودک خود بهینه سازی کنید.

  • خوابیدن را برای کودک اوتیسمی خود توضیح دهید.

کودکان اوتیسمی امکان دارد در درک نیاز به خوابیدن مشکل داشته باشند. گفتن یک داستان کوتاه در مورد داشتن خواب مناسب می تواند برای رفع بدخوابی در کودک اوتیسمی کمک کننده باشد. این نوع داستان ها نیز می توانند به کودک این اطمینان را دهد که در زمان تنهایی خوابیدن یا حتی خوابیدن، در امان هستند.

در رابطه با خواب کودکان اوتیسم مقداری بخوابید

داشتن خواب مناسب در شب بسیار مهم است. ممکن است به شما پیشنهاد شود که هر وقت کودکتان خوابید، شما نیز بخوابید. ولی این راهکار  واقعا راحت نیست، خصوصا چنانچه افراد دیگری در خانواده باشند که نیاز به رسیدگی داشته باشند و نادیده گرفتن نیازهای آنها نیز مشکل خواهد بود. در ادامه سایت مرکز روانشناسی حس تحوب شمیرانات با چند پیشنهاد به شما برای بهتر خوابیدن کودک اوتیسمی تان کمک می کند:

  • ایمنی اتاق کودک را بررسی نمایید، با این کار مطمئن خواهید شد که در زمان استراحت شما به خودش صدمه نمی زند.
  • در مورد مراقبت های اجتماعی و خدمات استراحتی عمومی بیشتر بدانید. تمامی والدینی که کودک مبتلا به اختلالی دارند، حق کمک گرفتن را دارند.
  • چنانچه مشکل کمبود خواب به مدت طولانی دارید، روش هایی مثل موارد بالا برای شما مفید خواهد بود. در بیرون از خانه و اعضای خانواده خود، مثلا نزد پزشک، خدمات اجتماعی یا مدرسه کودک به دنبال کمک یا راه حل باشید. شما می توانید با نام نویسی در دوره های آموزشی کودک اوتیسمی خود زمانی را برای استراحت خود اختصاص دهید.

رژیم غذایی برای کنترل مشکل خواب کودکان اوتیسم

چنانچه مشکل حساسیت غذایی یا درد معده دارد، به پزشک یا متخصص تغذیه مراجعه نمایید. قبل از ایجاد هر نوع تغییر تغذیه ای عمده، برای بررسی اینکه کودک رژیم غذایی متعادلی دارد، به شما پیشنهاد می گردد با یک متخصص تغذیه صحبت نمایید. غذاهای قندی و نوشیدنی های گازدار و محرک های دیگر  را مخصوصا در زمان خواب کودکان اوتیسم کم کنید.

برای خواب کودکان اوتیسم تخت خواب او را راحت تر کنید

مبتلایان به اوتیسم امکان دارد حس های متفاوتی داشته باشند، که منجر به مشکل در آرامش گرفتن، خوابیدن و همچنین در خواب ماندن شود. محیط اطراف نیز می تواند مهم باشد و امکان دارد به ایجاد موارد زیر کمک کند:

از روش های آرامش بخش مانند ماساژ، دوش گرفتن، زمانی کوتاه برای ورزش سبک مانند یوگا استفاده نمایید، تا کودک قبل از خواب آرامش داشته باشد.

با پرده ها یا زیر پرده ای های تیره مانع از نفوذ نور به اتاق خواب او شوید.

موارد مختل کننده حواس، مثلا وسایل الکترونیکی و عکس های روی دیوار نزدیک تخت را حذف کنید ( مگر اینکه آن عکس سبب ایجاد آرامش او گردد) و برای دیوارها رنگ متفاوتی را در نظر بگیرید.

برچسب های وسایل تخت و لباس خواب را حذف نمایید، یا از لباس ها و وسایل تختی با مواد متفاوت استفاده نمایید.

کاهش صدا برای بهبود کیفیت خواب کودکان اوتیسم
  • با استفاده از فرش ضخیم برای اتاق خواب کودکان اوتیسم، بستن کامل درها، خاموش کردن وسایلی که صدا ایجاد می کنند و قرار دادن تخت کودک دور از دیواری که در سمت دیگر آن فعالیت می کنید، صدا را کاهش دهید.
  • با بستن کامل درها یا استفاده از روغن های خوشبو کننده ای که کودک را آرام میکند، به کاهش بوی اتاق کمک کنید.
  • با استفاده از گوش گیر برای کودک یا گوش دادن به موسیقی از طریق هدفون، می توانید صدا ها را حذف نمایید.

اختلال خواب در کودک دارای اوتیسم

خواب بچه های اوتیسم اگر در شب کافی نباشد می توانند تاثیرات جدی روی زندگی و سلامت آن کودک داشته باشد. تحقیقات نشان داده اند که در کودکان مبتلا به اوتیسم، ارتباطی مستقیم بین کمبود خواب و موارد زیر می باشد:

  • یادگیری و عملکرد شناختی ضعیف
  • پرخاشگری
  • کج خلقی
  • افسردگی
  • افزایش مشکلات رفتاری
  • بیش فعالی

چنانچه کودک شما نمی خوابد، احتمالا شما هم نمی توانید بخوابید. تحقیقی نشان داده است که والدین کودکان اوتیسمی خواب کمتر و بی کیفیت تری دارند و زودتر از دیگران نیز از خواب بیدار می شوند.

توصیه می شود در  صورت مشاهده علائم اوتیسم حتما به یک مرکز  روانشناسی خوب برای کنترل این اختلال مراجعه بفرمایید. چرا که این اختلال به طور کامل قابل درمان نمی باشد اما می توان آن را تا حد بسیار خوبی کنترل کرد.

مقالات مرتبط