پاسداران، بوستان هشتم
09358530203
پاسداران بوستان هشتم

مراحل و دلایل رایج شکایت از روانشناس

مراحل و دلایل رایج شکایت از روانشناس

تخلف و اموری که برخلاف قانون باشد، در هر گروه شغلی ممکن است رخ  ‌دهد و صرفا به مشاغل مرتبط با روانشناسی ارتباط ندارد. تخلفاتی که روانشناسان در این حوزه انجام می‌دهند، گسترده‌اند و از این حیث مراجعه‌کنندگان به راحتی می‌توانند مراحل شکایت از روانشناس را طی کنند. ممکن است برای شما این سوالات به وجود آمده باشد که چگونه می توانم از روانشناسم شکایت کنم؟ یا این که تخلفات روانشناسان که قابل پیگیری از طریق قانون است، چه چیز هایی می باشد؟ در این مقاله از  سایت موسسه روانشناسی حس تحول به بررسی دلایل رایج شکایت از روانشناس و همچنین پاسخ به سوالات گفته شده پرداخته می شود.

تفاوتی بین نوع و میزان تخلف انجام شده توسط روانشناس وجود ندارد و در هرصورت با بروز جزئی‌ترین تخلف نیز باید اقدامات لازم جهت طرح شکایت از روانشناس را انجام داد. مراجعه‌کننده برای شکایت از روانشناس بایستی دلایل منطقی و موجه و همچنین  اسناد معتبر به مراجع رسیدگی‌کننده ارائه دهد. عدم ارائه ادله کافی می‌تواند به این موضوع منتهی گردد که مرجع صالح ، ترتیب اثری به شکایت شما نکند و شکایت شما بی اثر باقی بماند.

به دلیل گستردگی  تخلفات روانشناسان، دلایل ثابتی برای شکایت از آن ها وجود ندارد و گستردگی آنها سبب می‌شود تا بیماران بتوانند طرح شکایتشان را در زمینه های مختلف مطرح نمایند. دانستن دلایلی که منجر به شکایت از  مشاوره روانشناس متخلف گردد، می‌تواند برای شاکیان بسیار حائز اهمیت باشد و از این طریق به راحتی می‌توانند شکایت خود را به طور قانونی مطرح نمایند. بیماری که از سطح کیفیت راهکارهای ارائه شده توسط روانشناس رضایت کافی نداشته باشد یا به هر دلیلی قصد شکایت از وی را داشته باشد‌، بایستی دلایل موجه و قانونی داشته باشد.

دلایل  شکایت از روانشناس

موارد زیر می‌تواند سبب بروز نارضایتی مراجعه‌کنندگان از روانشناسان گردد که در صورت تداوم این مشکلات منجر به شکایت نیز می‌گردد.

دلایل رایج شکایت از روانشناسان عبارتند از:
  • عدم برخورداری از علم کافی در زمینه روانشناسی
  • برخورد نامناسب با مراجعه کنندگان
  • توهین و فحاشی به بیمار
  • عدم رضایت کافی مراجعه کننده از کیفیت خدمات مشاوره‌ای
  • برگزاری تعداد جلسات بالای مشاوره به جهت اخذ تعرفه بیشتر
  • عدم ارائه راهکار مناسب جهت رفع بیماری و اختلالات روانی بیمار
  • نداشتن تخصص و مهارت کافی در امر روانشناسی
  • توجه نکردن به خواسته‌های مراجعه کنندگان
  • دریافت حق‌المشاوره بیشتر از نرخ مصوب

با توجه به اینکه شاکی برای اثبات ادعای خود بایستی دلایل و مستندات کافی در اختیار مرجع رسیدگی‌کننده قرار دهد، دلایل فوق می‌تواند مدرک کافی برای اثبات تخلف از طرف روانشناسان نیز باشد. در واقع چنانچه روانشناسی چنین تخلفاتی را انجام دهد، مراجعه‌کنندگان بایستی برای دستیابی به حقوق قانونی خود از آنها شکایت کنند. برخی از بیماران با مشاهده چنین مواردی علیه روانشناسان متخلف طرح دعوا نمی‌کنند و این موضوع باعث می‌گردد تا تخلفات بعدی نیز از سوی آنها رخ دهد.

مراحل شکایت از روانشناس به طور غیرحضوری

بحث تخلفات در حوزه روانشناسی، موضوع بسیار مهمی می باشد که برای کاهش وقوع آن راه حل‌های گوناگونی در نظر گرفته شده است که معمولا کارساز می‌باشد.

هنگامی که یک روانشناس وظیفه اصلی خود را به خوبی انجام نمی‌دهد و مرتکب تخلف می‌گردد، به لحاظ قانونی بیمار این حق را دارد تا تخلف صورت گرفته را از طریق سازمان نظام روانشناسی پیگیری نماید و در صورت نیاز شکایت خود را در مراجع قضایی نیز مطرح نماید.

امکان ثبت شکایت از روانشناس متخلف به صورت غیرحضوری وجود دارد که به همین دلیل سامانه‌ای از طرف سازمان طراحی شده است تا مردم به راحتی بتوانند اعتراضات و انتقادات خود را به ثبت برسانند.

در هر صورت برای ثبت شکایت غیرحضوری بایستی مراحل زیر را انجام دهید.

  1. شماره تماس بخش رسیدگی به شکایت در سازمان نظام روانشناسی را دریافت کرده و با دفتر رسیدگی به شکایات در ارتباط باشید.
  2. نام روانشناس یا مشاور را که از وی شکایت دارید در شکایت نامه خویش درج نمایید.
  3. مکالمه تلفنی شما با مسئول دفتر رسیدگی به شکایات ضبط شده و برای مراحل بعد پیگیری خواهد شد.

شکایت از روانشناس متخلف به طور تلفنی نیز امکان‌پذیر می باشد و می‌توانید از این طریق به راحتی شکایت خود را ثبت نمایید.

لازم به ذکر است درصورتی‌که روانشناسی از اطلاعات ارائه شده مراجعه‌کننده سوء استفاده نماید و آن را در اختیار عموم مردم قرار دهد، مرتکب تخلف شده است و بایستی چنین تخلفی از طریق مرجع ذی‌صلاح مورد پیگیری قرار گیرد.

مراحل شکایت از مشاور روانشناس به طور حضوری

چنانچه روانشناس اقدام به انجام تخلفاتی نمود و قصد داشتید از او شکایت کنید، بایستی یک سری مراحل را  انجام دهید. شکایت از روانشناس مراحل مختلفی دارد که به همین دلیل بایستی با فرآیند قانونی آن آشنا باشید. عدم آشنایی با مراحل طرح شکایت می‌تواند به سخت‌تر شدن روند رسیدگی منجر گردد.

برای شکایت کردن از روانشناس می‌توانید به طور حضوری به سازمان مربوطه مراجعه نمایید و شکایت خود را رسما به ثبت برسانید. همان طور  که گفته شد می‌توانید ثبت شکایت از روانشناس را به طور غیر حضوری انجام دهید. برای شکایت از روانشناس به شکل حضوری قاعدتا بایستی به مرجع ذی‌صلاح که همان سازمان نظام روانشناسی می باشد، مراجعه نموده و کتبا شکایت خود را تحویل اداره ارزیابی و رسیدگی به شکایات تحویل دهید.

در حقیقت بایستی مدارک و مستندات را ضمیمه شکایت نامه نموده و در نهایت از طریق سازمان ثبت نمایید. با توجه به این که سالانه حجم بالایی از شکایات عمومی از روانشناسان در این سازمان مطرح می‌گردد، بایستی مدت مشخصی را برای رسیدگی به شکایت در انتظار باشید. هیات مرکزی به شکایت شاکی در زمان اعلام شده رسیدگی می‌نماید و بعد از پایان بررسی‌ها، رای مقتضی را صادر می‌کند. چنانچه به رای صادره معترض بودید، می‌توانید از طریق مراجع قضایی اقدام به ثبت اعتراض نمایید. در این صورت بایستی مجددا فرآیند رسیدگی به شکایت در دادگاه را انجام دهید که به مراتب مراحل و فرآیند دشوارتری دارد.

نحوه تنظیم شکایت‌نامه جهت شکایت از مشاوره روانشناس

اختلاف و طرح شکایت بین روانشناسان و مراجعه‌کنندگان یک امر بدیهی می باشد و شاهد اینگونه مسائل در زمینه کاری روانشناسی هستیم. ثبت شکایات و رسیدگی به اعتراضات مردمی در مورد نحوه عملکرد روانشناسان توسط مراجع صالحی چون سازمان نظام روانشناسی رسیدگی می‌گردد. در هر صورت چنانچه قصد شکایت علیه روانشناسی را دارید، بایستی در وهله اول بتوانید شکایت نامه مرتبط با مشکلی که برایتان ایجاد شده است را تنظیم نمایید. چنانچه تنظیم شکایت‌نامه بدون در نظر گرفتن اصول و مقررات مربوطه انجام شده باشد، توسط سازمان مزبور رسیدگی نخواهد شد.

ارائه شکایت‌نامه به سازمان نظام روانشناسی در حقیقت اولین و مهم‌ترین قدم در شکایت از روانشناسان است. بنابراین چنانچه تمایل دارید که شکایت شما در اسرع وقت و بدون وجود مشکل خاصی مورد بررسی قرار گیرد، بایستی بتوانید شکوائیه با رعایت اصول قانونی تهیه کنید. تنظیم شکوائیه اصولا توسط وکلا و کارشناسان حقوقی صورت می‌گیرد که تنظیم آن را بایستی بر عهده اشخاص متخصص این حوزه قرار دهید.

رسیدگی به شکایت از طریق هیات‌ مرکزی سازمان نظام روانشناسی

با توجه به این که سازمان نظام روانشناسی و مشاوره صلاحیت رسیدگی به شکایات مطرح شده از سوی روانشناسان را برعهده دارند، در حقیقت بخش‌های گوناگون در این سازمان به طور تخصصی به شکایات عمومی رسیدگی می‌کنند. در این سازمان ادارات و بخش‌های گوناگونی وجود دارند که وظایف هرکدام در قانون مشخص شده است. به همین علت بخش‌های متعددی به شکایت از صنف روانشناسی می‌پردازند. اداره ارزیابی و رسیدگی به شکایات در سازمان، فرآیند رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه‌ای و حمایت از حقوق مراجعین، اعضا و روانشناسان و مشاوران را برعهده دارد. به‌ منظور رسیدگی به تخلفات صنفی شاغلین روانشناسی و‌ مشاوره، هیات مرکزی رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه‌ای در سازمان مرکزی و‌ هیأت‌های بدوی در مناطق تشکیل می‌گردند.

تخلفات رایج روانشناسان

روانشناسان که در حقیقت عضو رسمی سازمان نظام روانشناسی محسوب می‌شوند، در صورت انجام تخلفات زیر، مراجع مزبور صلاحیت رسیدگی خواهند داشت:

1) تخلف از شئون حرفه‌ای و صنفی به معنای عدول از اصول نظام نامه اخلاقی‌حرفه‌های مشاوره و روانشناسی.

2) عدم رعایت موازین شرعی و قانونی و مقررات دولتی و سهل ‌انگاری در انجام ‌وظایف قانونی.

هیأت مرکزی رسیدگی به تخلفات می‌تواند مسئولیت رسیدگی به‌ تخلفات صنفی و حرفه‌ای شاغلان حرفه‌های روانشناسی و مشاوره چند منطقه را به یک ‌هیات بدوی واگذار نماید. در حقیقت هیات مرکزی سازمان نظام روانشناسی به شکل تخصصی به تخلفات روانشناسان کل کشور می‌پردازد. در حقیقت شکایاتی که از مراجعه‌کنندگان در این سازمان به ثبت می‌رسد، به هیات مرکزی برای رسیدگی و بررسی تخصصی ارجاع داده می‌گردد. این هیات بعد از انجام تحقیقات لازم و تشکیل جلسات مختلف با شاکی و روانشناس متخلف، در نهایت اقدام به صدور  رای می‌کند. چنانچه شاکی نسبت به رای صادره از هیات مرکزی سازمان نظام روانشناسی اعتراض داشته باشد، می‌تواند آن را در دادگاه مطرح نماید.

مراحل ثبت شکایت از روانشناس

مراجعه‌کنندگانی که در صورت مراجعه به روانشناس بنا به هر دلیلی از نحوه کار او رضایت نداشتند، می‌توانند شکایت خود را در این سازمان ارائه دهند. بعد از ثبت شکایت، مراجع ذی‌ربط در سازمان نظام روانشناسی اقدامات لازم را جهت رسیدگی به شکایت طرح شده انجام می‌دهند. در هرصورت، شاکی بایستی به صورت حضوری به این مرجع مراجعه کرده و در نهایت با رعایت موازین خاص، شکایت را به ثبت برساند. لازم به ذکر است که مراجعه‌کننده برای شکایت از روانشناس بایستی مراحلی را در این سازمان انجام دهد تا در آخر به تقاضای او رسیدگی گردد. بنابراین رسیدگی به شکایت از تخلفات روانشناسان، پروسه نسبتا طولانی دارد که شاکی بایستی به درستی آن را انجام دهد. مرجعی که به شکایات مطرح شده از روانشناسان به صورت تخصصی رسیدگی می‌کند، سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور است.

در حقیقت این سازمان با تشکیل چند کارگروه ابتدا به بررسی ابتدایی تخلف صورت گرفته در صنف روانشناسی می‌پردازد و در آخر تصمیم نهایی را در این زمینه اخذ می‌نماید. شکایاتی که ممکن است بیماران از روانشناسان داشته باشند، در این مرجع به ثبت می‌رسند و در نهایت همین سازمان اقدامات قانونی جهت رسیدگی به شکایات را انجام می‌دهد.

جمع بندی

در حالت کلی طرح دعاوی حقوقی از طریق مراجع قانونی، کمی زمانبر و نیازمند رعایت یک سری موارد قانونی است و اصول دادرسی مشخص دارد، که بدون بهره‌گیری از کارشناسان و مشاوران حقوقی مجرب عملا روند رسیدگی را دشوار می‌کند.

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *