پاسداران، بوستان هشتم
09358530203
پاسداران بوستان هشتم

علائم، علل و روش های درمان اختلال سادیسم جنسی

علائم، علل و روش های درمان اختلال سادیسم جنسی

فرد مبتلا به اختلال سادیسم جنسی، ;که در عموما مردان دیده شده، با فانتزی هایی که در خیالش وجود دارد در رابطه جنسی به طرف مقابل خود ممکن است آسیب برساند. البته توجه کنید که داشتن یک الگوی هیجانی جنسی لزوما بعنوان اختلال روانی شناخته نمی شود، مگر اینکه شخص مقابل ناراحت باشد و یا به او یا خودش آسیب برساند. در این صورت باید نسبت به درمان اختلال سادیسم جنسی اقدامات لازم را انجام دهید.

اگر در این باره مشکلاتی را با شریک جنسی خود دارید و قصد دارید آن را درمان کنید، سکس تراپیست های با تجربه موسسه روانشناسی حس تحول شمیرانات می توانند در این باره به شما مشاوره های ارزشمندی را ارائه کنند.

تعریف اختلال سادیسم جنسی

اختلال سادیسم جنسی زمانی است که یک فرد عموما هیجانات جنسی خود را که گاها منجر به ایجاد آسیب فیریکی به دیگری می شود را نمی تواند کنترل کند. اختلال سادیسم جنسی زیرمجموعه ای از اختلالات پارافیلیک است.

اختلالات پارافیلیک

پارافیلیا علاقه زیاد و مداوم برای انجام فعالیت های جنسی غیر معمول است. اختلال پارافیلیک نوعی پارافیلی است که باعث بروز ناراحتی های زیاد، اختلال در عملکرد و یا آسیب رساندن به خود یا دیگران می شود. عموما افرادی که دارای علایق جنسی سادیستی هستند یا به سایر اختلالات پارافیلیک دچار هستند،  ناراحتی های قابل توجهی را تجربه نمی کنند یا به خود و یا دیگران آسیب نمی رسانند، بنابراین به عنوان نوعی اختلال روانی طبقه بندی نمی شوند.

درمان اختلال سادیسم جنسی

اغلب علایق جنسی سادیستی نیازی به درمان ندارند مگر اینکه آسیب زا یا ناراحت کننده برای خود یا دیگری شده باشد. برای افرادی که در نتیجه افکار، تمایلات یا رفتار سادیستی جنسی خود دچار پریشانی یا اختلال می شوند، روان درمانی رایج ترین روش درمان اختلال سادیسم جنسی است.

مشاهده شده است که مصرف برخی از داروها در کاهش رفتار اجباری، مرتبط با اختلال سادیسم جنسی، زمانی موثر خواهند بود که در کنار گفتار درمانی استفاده شوند.

سکس درمانی

سکس تراپیست یا درمانگری که در زمینه پارافیلیا تخصص دارد، یک روش درمانی آگاهانه و بدون قضاوت را در روان درمانی توصیه می کند. یک درمانگر جنسی یک تاریخچه جنسی، روانی-اجتماعی مفصل را از فرد مبتلا می گیرد تا عواملی را که در علایق سادیستی او تاثیر می گذارد، ارزیابی کند.

درمانگر زمان شروع و زمینه علائم اختلال، به ویژه هرگونه تغییراتی را که تمایلات سادیستی را تشدید کرده است را بررسی می کند. درمانگر ممکن است مهارت‌هایی را برای کنترل تمایلات فرد هنگام برانگیختگی اوبا  استفاده از تکنیک‌های درمان شناختی-رفتاری (CBT) آموزش دهد .

درمان شناختی رفتاری (CBT)

درمانگران جنسی با آموزش CBT از تکنیک های بازسازی شناختی برای شناسایی و تغییر افکار و رفتارهای فرد استفاده می کنند. ممکن است از درمان بیزاری یا تصویرسازی هدایت شده برای کاهش علاقه به فانتزی های سادیستی و تغییر عادات خودارضایی برای درمان اختلال سادیسم جنسی استفاده شود. مطالعات نشان داده اند که CBT یک برای درمان اختلال سادیسم جنسی بسیار موثر است، به ویژه هنگامی که همراه با دارو درمانی باشد.

داروهای ضد افسردگی برای درمان اختلال سادیسم جنسی

مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) مانند پروزاک/فلوکستین می‌توانند به درمان اختلالات خلقی مانند افسردگی یا اضطراب کمک کنند و همزمان میل جنسی را کاهش می دهند. کاهش میل جنسی در کنار درمان می تواند به تکانشگری مرتبط با افکار و رفتارهای سادیستی کمک کند، اما بدون درمان و به طور مستقیم به تمایلات سادیستی پاسخ نمی دهد.

آنتی آندروژن ها

مدروکسی پروژسترون استات و سیپروترون استات گروهی از داروها هستند که می توانند برای کاهش موقت سطح تستوسترون به منظور کاهش میل جنسی و امکان درمان موثرتر اختلال سادیسم جنسی مورد استفاده قرار گیرند. این داروها به کاهش سطح تستوسترون کمک می کنند و گیرنده ها ذهن را برای دریافت تکنیک های درمانی شناختی آماده می کنند.

تشخیص اختلال سادیسم جنسی

معمولاً اختلال سادیسم جنسی زمانی تشخیص داده می‌شود که فرد تجربه ی داشتن تجاوز جنسی همراه با درد با حداقل سه نفر را داشته باشد، داشتن سکس لذت بخش که دارای کمی درد هم باشد، عنوان اختلال سادیسم جنسی طبقه بندی نمی شود.

داشتن سکس بدون ایجاد درد عمدی، با اختلال سادیستی جنسی مرتبط نیست، مگر اینکه دردی را که فرد قربانی تجربه می کند، ناشی از برانگیختگی جنسی فرد مبتلا باشد.

شیوع اختلال سادیسم جنسی

در میان مجرمان جنسی متخلف، کمتر از 10٪ به اختلال سادیسم جنسی تشخیص داده شده اند. با این حال، در میان افرادی که به قتل با انگیزه جنسی  متهم شده اند، میزان اختلال سادیسم جنسی از 37٪ تا 75٪ متغیر است.

تماشا کردن پورنوگرافی هایی که در آن شخصی قربانی تمایلات جنسی دیگری می شود نیز گاهی اوقات یکی از ویژگی های مرتبط با اختلال سادیسم جنسی است. معمولاً در زنان برای رفتارهای مشکل ساز سادیستی نیازی به درمان وجود ندارد. با این حال، تمایلات سادیستی جنسی در جمعیت زنان تقریباً نصف مردان است.

علائم اختلال سادیسم جنسی

علائم اصلی اختلال سادیسم جنسی، برانگیختگی جنسی مکرر و شدید در فرد است که باعث ایجاد آسیب جسمی یا روانی به فرد دیگر می شود.

برخی از بزرگسالان فعال جنسی با داشتن سکس دردناک احساس رضایت می کنند و به ارگاسم می رسند، نمی توان گفت که  شریک جنسی این گروه از افراد اختلال سادیسم جنسی تشخیص داده نمی شود. یک فرد مبتلا به اختلال سادیسم جنسی اغلب زمانی می تواند  برانگیختگی خود را کنترل کند، که آرامش داشته و توانایی تحمل رنج را داشته باشد.

معیار های تشخیص اختلال سادیسم جنسی

  • داشتن علائم اختلال سادیسم جنسی برای مدت حداقل 6 ماه.
  • برانگیختگی جنسی مکرر و شدید، که سبب ایجاد احساس رنج جسمی یا روانی شریک جنسی او شده باشد.
  • ممکن است فردی بدون رضایت دیگری به او تجاوز جنسی کند و از رفتار های دردناک برای ارضای نیاز های خود استفاده کند.
  • خیال پردازی های جنسی ناشی از آسیب رساندن به دیگران، باعث ناراحتی یا بروز اختلال بالینی قابل توجهی در عملکرد اجتماعی، شغلی یا سایر زمینه های مهم زندگی او شده باشد.

علل و محرک های اختلال سادیسم جنسی

اختلال سادیسم جنسی معمولاً در سنین جوانی ایجاد می شود. در یک مطالعه بر روی مردان سادیست ، میانگین سن شروع 20 سال بود. با افزایش سن احتمالاً باعث کاهش علائم این اختلال در افراد می شود.

هیچ دلیل قطعی مبنی بر اینکه چه چیزی باعث اختلال سادیسم جنسی می شود وجود ندارد، اما برخی از تحقیقات نشان داده اند که ناهنجاری‌های لوب گیجگاهی ممکن است از علل سادیسم جنسی باشند.

تشخیص اختلال سادیسم جنسی

اختلال سادیسم جنسی اغلب از طریق درمان روانشناختی اجباری بعد از تجاوز جنسی به فردی بدون رضایت او، تشخیص داده می شود. در برخی مواقع ممکن است خود فرد از تمایلات و یا خیال‌پردازی‌هایش نسبت به آزار جنسی دیگران به یک روانشناس مراجعه کند.

افرادی که هیجانات جنسی آن ها باعث تحمیل آزار و اذیت های جسمی یا روانی به شخص دیگری می شود، بعده ها از کار خود پشیمان نمی شوند.

چگونه برای اختلال سادیسم جنسی کمک بگیریم؟

امکان دارد افرادی که از اختلال سادیسم جنسی رنج می برند، به دلیل انکار، خجالت یا ترس از قضاوت، به دنبال درمان اختلال جنسی خود نباشند. اگر شما یا شریک زندگی‌تان تمایلات، فانتزی‌ها یا رفتارهای سادیستی سکسی دارید که باعث ناراحتی یا اختلال قابل توجهی در یکی از طرفین می شود، توصیه می شود، حتما از یک سکس تراپیست یا رواندرمانگر برای بهبود اختلال سکسی خود کمک دریافت کنید.

آمار سادیسم جنسی

  • علایق سادیستی جنسی (که به عنوان یک اختلال روانی طبقه بندی نمی شود) تقریباً در 1-2٪ از جمعیت رخ می دهد.
  • علایق جنسی سادیستی (که به عنوان یک اختلال روانی طبقه بندی نمی شود) تقریباً دو برابر بیشتر از زنان در مردان رخ می دهد.
  • کمتر از 10٪ مجرمان جنسی متخلف، مبتلا به اختلال سادیسم جنسی تشخیص داده شده اند.
  • در میان افرادی که مرتکب قتل با انگیزه جنسی شده اند، میزان اختلال سادیسم جنسی بین 37 تا 75 درصد متغیر است.
  • اختلال سادیسم جنسی اغلب با سایر اختلالات پارافیلیک همراه است.
  • اختلال سادیسم جنسی معمولاً در اوایل بزرگسالی ایجاد می شود.
  • شروع اختلال سادیسم جنسی، معمولاً در آغاز جوانی اتفاق می افتد، اما علائم ممکن است در طول عمر فرد به تدریج ظاهر شوند و معمولاً با گذشت زمان از بین می روند.

زندگی با اختلال سادیسم جنسی

اگر از تمایلات جنسی سادیستی رنج می برید، حتماً موارد زیر را رعایت کنید:

صادقانه با شریک جنسی خود در مورد تمایلات و تخیلات جنسی خود صحبت کنید. زمانی که صادقانه با او رفتار کنید آن ها بیشتر شما را درک کرده و از شما حمایت می کنند.

مشورت با یک درمانگر جنسی معتبر می تواند به شما کمک کند تا رفتارهای اجباری و بیماری های روانی خود را تشخیص و کنترل کنید، قبل از این که به خود یا دیگران آسیب برسانید.

توصیه می شود کمپین ها و گروه هایی را که به اختلال سادیسم جنسی مبتلا هستند و در هدایت امیال، تخیلات و رفتارهای خود به صورت غیر ناراحت کننده ای موفق بوده اند را یافته و در آن ها شرکت کنید.

به یاد داشته باشید که مانند بسیاری از اختلالات سلامت روان، اختلال سادیسم جنسی به زودی درمان می شود، پس از درمان اختلال سادیسم جنسی فرار نکنید.

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *