پاسداران، بوستان هشتم
09358530203
پاسداران بوستان هشتم

اهمیت زبان بدن در سخنرانی

اهمیت زبان بدن در سخنرانی

اهمیت زبان بدن در سخنرانی ها و حتی صحبت های روزانه و ارتباط گیری با دیگران بسیار بالا است. ممکن است با خوب نبود زبان بدن در سخنرانی توجه مخاطبین خود را از دست دهید. بنابراین خیلی مهم است که در رابطه با زبان بدن و تاثیر آن در سخنرانی و ارتباط گیری با دیگران اطلاعاتی داشته باشید.

زبان بدن یکی از راه های ارتباطی شما با دیگران بدون استفاده از کلمات گفتاری کمک گرفتن از زبان بدن است. که زبان بدن ترکیبی از حالات چهره و حرکاتی است که آنچه را در ذهن شما می گذرد، به مخاطب شما منتقل می کند.

اهمیت زبان بدن در سخنرانی

به حالت خود توجه کرده و بررسی کنید که در حال حاضر چگونه نشسته اید یا ایستاده اید. حالت چهره تان چگونه است؟ اخمو هستید یا خنده رو؟ آیا ایستاده اید یا روی صندلی خود نشسته اید؟

فکر می‌کنید اگر کسی شما را در این حالت ببیند بر اساس زبان بدن فعلی‌تان درباره شما چه احساسی خواهد داشت؟ آیا حس می کنند که شما صمیمی به نظر می رسید یا فردی هستید که از برقراری ارتباط با دیگران بیزار است؟

اغلب زبان بدن ناخودآگاه است، به این معنی که فرد به صورت شفاهی با چیزی موافقت یا مخالفت می کند، اما زبان بدن او عمل او را ممکن است رد کند و یا آن را تایید نکند.

دلایل اهمیت زبان بدن در سخنرانی

عموما همه افراد سعی می کنند خود را فردی با اعتماد به نفس نشان دهند، در صورتی که زبان بدن آن ها می تواند نشان دهد که واقعا این طور نیست. به عنوان مثال اگر با یک سری افراد جدید آشنا شوید و برای حفظ ادب و احترام به آن ها بگویید که از ملاقات با آنها خوشحال هستید، ممکن است زبان بدن شما خلاف این حرف شما را نشان دهد و گفتار شما با زبان بدن تان احتمالا سازگار نبوده است. و مخاطب شما در بیشتر مواقع از این امر آگاه می شود.

اهمیت زبان بدن در ارائه

زبان بدن در سخنرانی یا ارائه نقش تعیین کننده ای دارد، به این صورت که می تواند موفقیت یا شکست سخنران را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین توصیه می شود با کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با زبان بدن به بهبود شخصیت، سخنرانی ها و ارتباط گیری خود کمک کنید.

جنبه های زبان بدن در سخنرانی

در سخنرانی ها زبان بدن دو جنبه دارد، یکی این که سخنران باید به زبان بدن خود توجه داشته باشد و دوم این که سخنران باید واکنش مخاطبان خود را بررسی کند تا متوجه عملکرد خود شود.

دانش درک مخاطب یک مهارت بسیار مفید است که بعنوان تجربه برای آینده سخنران مفید خواهد بود. بسیاری از مجریان و سخنرانان که فکر می کنند روی صحنه عالی هستند در حالی که در واقعیت مخاطب خود را تا حد مرگ خسته می کنند !

انواع زبان بدن

برای جلب کردن نظر دیگران به سخنان خود، آگاهی از زبان بدنتان در طول ارائه ضروری است. دلیل سخنرانی شما این است که مردم به گفته های شما گوش دهند، پس باید آن ها را به بهترین شکل ممکن ارائه دهید.

  1. تماس چشمی

حتی در سخنرانی هایی که تعداد افراد زیاد است، تماس چشمی بسیار اهمیت دارد. البته لازم نیست به تک تک افراد نگاه کنید، اما می توانید مخاطب را اسکن کنید و سعی کنید با هر کسی، در میان جمعیت تماس چشمی برقرار کنید. تماس چشمی به شما کمک می کند تا ارزیابی کنید که آن شخص چگونه پیام شما را دریافت می کند. آیا آنها به آنچه شما می گویید علاقه مند هستند یا خیر.

تماس چشمی خوب همچنین کلیدی است برای اطمینان از اینکه مخاطبان شما می دانند در مورد چه چیزی صحبت می کنید. همانطور که ضرب المثل قدیمی می گوید، چشم ها پنجره ای به روح هستند. مردم می توانند تشخیص دهند که آیا شما صادق هستید یا نه. هنگامی که در حین صحبت به مخاطبان خود نگاه می کنید، می توانید به آنها اطمینان دهید که در مورد موضوع خود اطمینان دارید. و این باعث می شود در مقابل همه معتبر و قابل اعتماد به نظر برسید.

  1. حالات چهره

داشتن چهره بسیار رسا هم می تواند مثبت و هم می تواند منفی باشد. در صورتی که از آن برای انتقال پیام خود استفاده کنید، مثبت است. با این حال، اگر نتوانید آنچه را که صورتتان می گوید کنترل کنید و صورت شما خلاف چیزی را که می گویید، نشان دهد، منفی است. چهره شما به معنای واقعی کلمه گویای همه چیز است.

احساسات اساسی

چه در حال سخنرانی برای جمعیت زیادی باشید، چه در حال گفت و گو با یک شخص باشید، بدانید که تک تک مخاطبان شما می توانند شش احساس «اساسی» را شناسایی کنند. این احساسات ماهیت “جهانی” دارند، حتی افراد نابینای مادرزاد هم همان حالات چهره افراد بینا را نشان می دهند! این احساسات عبارتند از:

  1. خشم
  2. ترس
  3. انزجار
  4. شادی
  5. غم
  6. تعجب
ترس از سخنرانی

وقتی صحبت از سخنرانی به میان می آید، ترس و اضطراب کاملا طبیعی است. ترس از صحنه واقعی است، حتی حرفه ای ها هنوز هم هر از گاهی دچار ترس از صحنه می شوند! در حالی که ترس از سخنرانی در جمع نسبتاً رایج است، به این معنی نیست که باید اجازه دهید ترس شما را تحت تأثیر قرار دهد.

بر ترس خود غلبه کنید و در صورت لزوم از چهره پوکر خود برای پنهان کردن آن استفاده کنید. چهره نگران خود را یک چهره مثبت دیگر به نمایش بگذارید تا در نظر مخاطبان خود خوشحال به نظر برسید. کاری کنید که فکر کنند شما از حضور آن ها واقعاً هیجان زده و خوشحال هستید.

شادی مسری است، وقتی چهره شما نشان می‌دهد که خوشحال هستید، در واقع روی مخاطبان خود تأثیر می‌گذارید تا شاد باشند. قرار نیست شادی فقط در صورت شما نشان داده شود، بلکه در ژست ها، حالت بدن و حتی نحوه صحبت کردنتان نیز ظاهر می شود.

  1. سخنرانی

    حرکات سر

حرکت دادن سر در حین سخنرانی می تواند به روش های مختلفی تفسیر شود. به عنوان مثال، وقتی سر خود را به طرفین خم می کنید، می تواند به این معنی باشد با دقت گوش می دهید. وقتی سر خود را پایین می آورید، می تواند به این معنی باشد که خسته شده اید، یا فقط منتظر فرصت مناسب برای سخن گفتن هستید.

وقتی صحبت می‌کنید به سقف نگاه می‌کنید، یعنی از برقراری ارتباط چشمی با مخاطبان خودداری می‌کنید، این یعنی مایل به گوش دادن نیستید.

همچنین می‌توانید برای تأکید بر نکته‌ای که به تازگی به آن اشاره کرده‌اید، سری تکان دهید. این به مخاطبان شما اجازه می‌دهد بدانند شما چیزی را گفته‌اید که شدیداً به آن اعتقاد دارید، یا چیزی که فکر می‌کنید برای شنوندگانتان مفید است.

حرکت سر می تواند طیف وسیعی از سیگنال ها و عبارات را نشان دهد. حرکات درست را تمرین کنید و می توانید مخاطبان خود را به روش هایی که قبلاً هرگز فکرش را نمی کردید درگیر کنید!

حرکات دست

حرکات دست نقش مهمی در سخنرانی دارند. برخی از افراد دوست دارند دست های خود را زیاد حرکت دهند، در حالی که برخی دیگر دست های خود را ثابت نگه می دارند.

به گفته ونسا ون ادواردز، محبوب ترین سخنرانان TED کسانی هستند که برای افزایش تاثیر زبان بدن در سخنرانی هایشان از دست خود زیاد استفاده می کنند. به این دلیل که حرکات صحیح دست اساساً پیام شفاهی را تکمیل یا تقویت می کند، بنابراین با حرکات دادن دست بعنوان یک سخنران تاثیر کلام خود را دو برابر می کنید.

سخنرانی

  1. وضعیت بدن

برخی سخنرانان ممکن است توانایی این را داشته باشند که صورت پوکر خود را در هر شرایطی حفظ کنند احساسات واقعی خود را نشان  ندهند. اما اگر به وضعیت بدن خود توجه نداشته باشند، باز هم حالات منفی را به مخاطبان خود ارسال می کنند.

شانه‌های خمیده یا کمر سفت و منقبض، وضعیتی است که در آن مخاطب از شما آرامش نخواهد گرفت. زیرا ترس شما از ارائه و عدم اعتماد به نفس شما را نشان می دهد که اعتبار شما و حرف هایتان را پایین می آورد.

برای کسب اطلاعات در رابطه با زبان بدن کودک کلیک کنید.

نکات قدرتمند برای افزایش تاثیر زبان بدن در سخنرانی

اغلب لبخند بزنید

ممکن است تا به حال با کسی مواجه شده باشید که به نظر سختگیر و غیرقابل دسترس به نظر می رسد، اما وقتی به شما لبخند می زند، احساسات شما نسبت به او کاملا تغییر می کند. لبخند زدن می تواند نحوه درک دیگران از شما را تغییر دهد.

وقتی عصبی هستید، داشتن یک لبخند واقعی سخت است، اما غیر ممکن نیست. هنگامی که شما لبخند می زنید، مخاطبین شما اغلب احساس می کنند که باید به شما لبخند بزنند. وقتی در طول ارائه خود لبخند می زنید، تعامل با مخاطبانتان آسان تر است.

صاف بایستید

در صورت امکان در طول ارائه صاف بایستید. وقتی خم می شوید، به نظر می رسید که دنیا روی شانه های شما سنگینی می کند. این تصویردرستی نیست که بخواهید به مخاطبان خود نشان دهید. شما می خواهید اعتماد به نفس خود را منتقل کنید و این کار را نمی توانید هنگامی که خمیده اید به راحتی انجام دهید!

صاف ایستادن واقعا آسان است. شانه های خود را به سمت عقب بکشید، شکم خود را به داخل بکشید و چانه خود را بالا بیاورید. این حالت را در طول کل ارائه خود حفظ کنید، متوجه خواهید شد که می توانید پیام خود را با اعتماد به نفس بیشتری ارائه کنید. همچنین وقتی چانه شما بالاست، نگاه کردن به مخاطب آسانتر است!

ژست های قدرتی را تمرین کنید

نیاز است که  ژست های قدرتی شما تا حد امکان طبیعی به نظر برسد. بنابراین، باید ژست های خود را قبل از ارائه تمرین کنید. شما می خواهید در مقابل مخاطبان خود مقتدر ظاهر شوید.

یکی از محبوب‌ترین ژست‌های قدرتی که می‌توانید فرض کنید، ژست «Super Hero» است. در این حالت پاهای خود را به اندازه عرض شانه باز می‌کنید، دست‌هایتان را روی باسن خود قرار داده و چانه‌تان را بالا می‌آورید. البته، می توانید دستان خود را حرکت دهید. اما نکته اینجاست که این ژست به شما کمک می‌کند تا قدرت خود را در مقابل مخاطبان خود ثابت کنید.

از فضا به خوبی استفاده کنید

حرکت کردن روی صحنه به مخاطب می گوید که کاملا راحت هستید. شما در تمام طول ارائه خود در یک مکان نمانده و از یک نقطه به نقطه دیگر حرکت کنید. اما توجه کنید که حرکات و راه رفتن شما طبیعی باشند.

واضح و مطمئن صحبت کنید

لکنت داشتن و زمزمه کردن از عوارض استرس است. اگر می خواهید پیام شما شنیده شود، باید لحظه ای توقف کنید و افکار خود را جمع آوری و مرتب کنید. قبل از صحبت یک نفس عمیق بکشید. فقط تصور کنید که دارید با تعدادی از دوستان صحبت می کنید.

با صدای بلند، واضح و با اطمینان صحبت کنید. مجریان عالی این کار را انجام می دهند. آنها اجازه نمی دهند استرس مانع پیشرفت آن ها شود.

نفس عمیق کشیدن بکشید

اگر احساس می کنید خیلی سریع صحبت می کنید یا احساس می کنید که دیگر  قادر به صحبت کردن نیستید، نفس عمیق بکشید تا به آرامش خود کمک کنید. با نفس های عمیق، ذهن خود را پاک کنید و روی زمان حال تمرکز کنید. مراقب تنفس خود باشید و به آرامی دم و بازدم داشته باشید.

به اسلایدهای ارائه خود اشاره کنید

ممکن است ساده به نظر برسد، اما بسیاری از مجریان این نکته ساده را فراموش می کنند. اشاره به اسلایدهای ارائه به مخاطبان شما کمک می کند تا روی شما تمرکز کنند. اگر با چیزی حواسشان پرت شده باشد، حرکات دست شما به آنها کمک می کند تا دوباره تمرکز کنند و این یکی دیگر از مزایا و تاثیر زبان بدن در سخنرانی است.

نتیجه گیری در مورد اهمیت زبان بدن در سخنرانی

زبان بدن شما در مورد شما چیزهای زیادی می گوید و می تواند سخنرانی شما را موفق یا خراب کند. تمری در رابطه با سخنرانی خود با حفظ زبان بدن را در اولویت قرار دهید. در این صورت است که می توانید مخاطبین خود را درگیر کرده و پیام خود را منتقل کنید.

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *