پاسداران، بوستان هشتم
09358530203
پاسداران بوستان هشتم

درمان بیش فعالی بزرگسالان

درمان بیش فعالی بزرگسالان

آیا با اختلال کم توجهی و بیش فعالی دست و پنجه نرم می کنید؟ درمان‌های بی‌خطر و مؤثر بسیاری وجود دارد که می‌تواند کمک کننده باشد .

درمان بیش فعالی بزرگسالان با دارو

دارو یک ابزار برای کنترل بیش فعالی بزرگسالان است، نه یک درمان . وقتی به درمان اختلال بیش فعالی و کمبود توجه (ADHD) فکر می کنید، که قبلا به عنوان ADD شناخته می شد، آیا بلافاصله سراغ ریتالین یا آدرال و یا ویاس می روید؟ بسیاری از مردم تنها راه درمان ADHD را فقط دارو درمانی می دانند. اما درک این نکته مهم است که دارو برای درمان   ADHD  بزرگسالان  همه ی علائم بیش فعالی را از ابین نمی برد. حتی زمانی که تاثیر گذار  باشد، تمام مشکلات و علائم بیش فعالی را حل نمی کند یا علائم را به طور کامل از بین نمی برد.

در واقع، در حالی که دارو برای بیش فعالی بزرگسالان اغلب توجه و تمرکز را بهبود می‌بخشد، معمولاً علائم بی‌نظمی، مدیریت ضعیف زمان، فراموشی و به تعویق انداختن امور  و… را بیشتر می کند – همان مسائلی که بیشترین مشکلات را برای بسیاری از بزرگسالان مبتلا به ADHD ایجاد می‌کنند.

بنابراین دارو درمانی و مصرف قرص های ویاس و یا ریتالین معمولا مشکلات مربوط به نقص توجه را بهبود می بخشد و دیگر  علائم را حتی ممکن است تشدید هم کند.

دارو درمانی در کنار درمان های دیگر بیش فعالی

دارو برای درمان ADHD زمانی که با سایر درمان ها ترکیب شود موثرتر خواهد بود. اگر از درمان‌های دیگری که به مسائل عاطفی و رفتاری می‌پردازند و مهارت‌های مقابله‌ای جدید را به شما می‌آموزند نیز بهره‌مند شوید، از  مصرف دارو های خود برای کنترل بیش فعالی نتیجه ی بهتری خواهید گرفت.

واکنش هر فردی به داروهای بیش فعالی متفاوت است. در برخی از افراد داروهای درمان بیش فعالی به صورت چشمگیری  پاسخگو هستند و در حالی که برخی دیگر علائم کمی را تجربه می کنند. عوارض جانبی نیز از فردی به فرد دیگر متفاوت است و عوارض این دارو ها برای برخی بسیار بیشتر از فواید آن است. از آنجایی که واکنش هر فرد متفاوت است، یافتن نوع دارو و دوز مناسب برای هر کس زمان بر است.

دوز مناسب داروهای بیش فعالی

داروی ADHD همیشه باید به دقت کنترل شود. درمان دارویی برای ADHD بیشتر از مصرف یک قرص و فراموش کردن آن است. شما و پزشکتان باید عوارض جانبی مصرف داروهای بیش فعالی را در نظر داشته باشید، احساس خود را بررسی کنید و دوز را بر این اساس تنظیم کنید. هنگامی که دارو برای ADHD به دقت کنترل نشود، اثربخشی آن کاهش یافته و خطر بیشتری دارد.

اگر طبق تجویز پزشک خود تصمیم به مصرف دارو برای  درمان بیش فعالی دارید، به این معنی نیست که باید برای همیشه از آن استفاده کنید. اگرچه مصرف مکرر  هر دارویی بی خطر نیست، اما اگر اوضاع خوب پیش نمی رود، می توانید با خیال راحت تصمیم بگیرید که درمان ADHD خود را با دارو متوقف کنید. اگر می‌خواهید مصرف دارو  را متوقف کنید، حتماً پزشک خود را از برنامه‌های خود مطلع کنید و با او همکاری کنید تا داروی خود را به آرامی کاهش دهید.

درمان بیش فعالی بزرگسالان بدون دارو

درمان  بیش فعالی بزرگسالان محدود به دارو نیست. هر اقدامی که برای مدیریت علائم خود انجام دهید می تواند درمان در نظر گرفته شود. در صورتی که در خود علائم بیش فعالی را مشاهده می کنید و این علائم خفیف هستند، لازم نیست منتظر تشخیص متخصصان باشید. کارهای زیادی می توانید برای کمک به خودتان و از بین بردن علائم انجام دهید—و می توانید از همین امروز شروع کنید.

  • استرس را کاهش دهید، سلامتی خود را افزایش دهید و در زندگی خود به تعادل برسید.

بیاموزید که چگونه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی (MBSR) می تواند به شما کمک کند، شما با این کار می توانید اضطراب کمتر، استرس کمتر، و درد و بیماری جسمی و روحی کمتری را تجربه کنید.

  • ورزش منظم یک درمان قدرتمند برای بیش فعالی است.

ورزش منظم یکی از ساده ترین و موثرترین راه ها برای کاهش علائم ADHD در بزرگسالان و بهبود تمرکز، انگیزه، حافظه و خلق و خو است. فعالیت بدنی انرژی اضافی را می سوزاند که می تواند منجر به تکانشگری شود. همچنین بلافاصله سطح دوپامین، نوراپی نفرین و سروتونین مغز را افزایش می دهد که همه اینها بر تمرکز و توجه تأثیر می گذارد.

به این ترتیب، ورزش و داروهای ADHD مانند ریتالین و آدرال و یا ویاس به طور مشابه عمل می کنند. اما برخلاف داروهای ADHD، ورزش نیازی به نسخه ندارد و بدون عوارض است.

سعی کنید بیشتر روزها ورزش کنید. شما مجبور نیستید به باشگاه بروید. 30 دقیقه پیاده روی چهار بار در هفته  کافی است. سی دقیقه فعالیت در روز حتی بهتر است.

  • فعالیت های لذت بخش را انتخاب کنید، بنابراین به آن پایبند خواهید بود. فعالیت هایی را انتخاب کنید که با قدرت بدنی شما سازگاری داشته باشند، یا به نظر شما چالش برانگیز و در عین حال سرگرم کننده هستند. ورزش های تیمی می تواند انتخاب خوبی باشد زیرا عنصر اجتماعی آنها را جذاب نگه می دارد.
  • به طبیعت بروید. مطالعات نشان می دهد که گذراندن وقت در طبیعت می تواند علائم ADHD را کاهش دهد. با ترکیب ورزش در طبیعیت فواید آن را دوچندان کنید. پیاده روی، دویدن در مسیر یا پیاده روی در یک پارک محلی یا منطقه دیدنی را امتحان کنید.

اهمیت خواب در درمان بیش فعالی بزرگسالان

بسیاری از بزرگسالان مبتلا به ADHD مشکلات خواب دارند. رایج ترین مشکلات عبارتند از:

مشکل خوابیدن در شب با بیش فعالی

اغلب به این دلیل که افکاری که به شما حس رقابت را می دهند، شما را بیدار نگه می دارند.

خواب بی قرار

خواب بی قرار می تواند مثل راه رفتن به هنگام خوابیدن و یا نداشتن خواب با کیفیت باشد و یا با هر سر و صدای کوچکی از خواب بیدار شوید.

مشکل بیدار شدن در صبح

بیدار شدن از خواب یک مبارزه روزمره برای اکثر افراد است. ممکن است چند ساعت پس از بیدار شدن از خواب با آلارم های متعدد بخوابید و احساس گیجی و تحریک پذیری داشته باشید.

خواب بی کیفیت علائم ADHD را بدتر می کند، بنابراین داشتن یک برنامه منظم خواب ضروری است. بهبود کیفیت خواب می تواند تفاوت زیادی در توجه، تمرکز و خلق و خوی شما ایجاد کند.

نکاتی برای داشتن خواب بهتر برای افراد مبتلا به بیش فعالی
  • زمان خواب مشخصی داشته باشید و به آن پایبند باشید و هر روز صبح در ساعت مشخصی از خواب بیدار شوید.
  • اطمینان حاصل کنید که اتاق خواب شما کاملا تاریک است و وسایل الکترونیکی را دور نگه دارید .
  • از مصرف کافئین در اواخر روز خودداری کنید یا به طور کامل آن را قطع کنید.
  • حداقل یک ساعت قبل از خواب همه صفحه‌های نمایش (تلویزیون، کامپیوتر، گوشی) را خاموش کنید.
  • اگر دارو شما را در شب بیدار نگه می دارد، با پزشک خود در مورد مصرف دوز کمتر یا مصرف آن در روز صحبت کنید.

تغذیه صحیح می تواند به شما در تنظیم علائم ADHD کمک کند

وقتی صحبت از رژیم غذایی به میان می آید، مدیریت ADHD به همان اندازه به نحوه غذا خوردن شما بستگی دارد. بیشتر مشکلات تغذیه ای در میان بزرگسالان مبتلا به بیش فعالی نتیجه تکانشگری و برنامه ریزی ضعیف است.

هدف شما این است که مراقب عادات غذایی خود باشید. این یعنی برنامه‌ریزی و خرید برای وعده‌های غذایی سالم، برنامه‌ریزی برای وعده‌های غذایی، آماده کردن غذا قبل از گرسنگی، و داشتن میان‌وعده‌های سالم و آسان برای اینکه مجبور نباشید به غذاهای فست فودی رو آورید.

وعده‌های غذایی یا میان‌وعده‌های منظم را با فاصله‌ی کمتر از سه ساعت برنامه‌ریزی کنید. بسیاری از افراد مبتلا به ADHD به طور نامنظم غذا می خورند—اغلب ساعت ها بدون وعده غذایی می مانند و سپس به هر چیزی که در اطراف است می خورند. این برای علائم ADHD یا سلامت عاطفی و جسمی شما خوب نیست.

اطمینان حاصل کنید که روی، آهن و منیزیم کافی در رژیم غذایی خود دریافت می کنید. اگر مطمئن نیستید یک مولتی ویتامین به صورت روزانه مصرف کنید.

سعی کنید در هر وعده غذایی یا میان وعده کمی پروتئین و کربوهیدرات های پیچیده مصرف کنید. این نوع غذاها به شما کمک می کنند تا در عین کاهش علائم بیش فعالی، هوشیارتر شوید. آنها همچنین به شما انرژی می دهند.

محدودیت های غذایی برای درمان بیش فعالی بزرگسالان

از مصرف غذاهای ناسالم خودداری کنید

در حالی که ارتباط ثابت نشده است، بسیاری از کارشناسان بر این باورند که رنگ‌های غذایی و افزودنی‌هایی که اغلب در غذاهای ناسالم و نوشابه‌ها یافت می‌شوند ممکن است علائم ADHD را تحریک یا تشدید کنند.

مصرف شکر و کافئین را کاهش دهید

بسیاری از ما برای افزایش سریع انرژی، کافئین می نوشیم یا غذاهای شیرین می خوریم، اما این اقدامات می تواند منجر به اختلال در خلق، انرژی و تمرکز شود. کاهش ممکن است به ثابت نگه داشتن سطح قند خون در طول روز و بهبود خواب شما در شب کمک کند.

اسیدهای چرب امگا 3 بیشتری را به رژیم غذایی خود اضافه کنید

تعداد فزاینده ای از مطالعات نشان می دهد که امگا 3 تمرکز ذهنی را در افراد مبتلا به ADHD بهبود می بخشد. امگا 3 در ماهی سالمون، ماهی تن، ساردین و برخی از تخم مرغ های غنی شده و محصولات شیر ​​یافت می شود. در حالی که دریافت امگا 3 از غذا مفیدتر است، روغن ماهی و مکمل های جلبک راه های آسانی برای افزایش مصرف امگا 3 شما هستند.

انتخاب مکمل روغن ماهی

دو نوع اصلی اسیدهای چرب امگا 3 موجود در روغن ماهی: EPA و DHA. مکمل ها در نسبت هر کدام متفاوت هستند. بهترین گزینه برای تسکین علائم ADHD مکملی است که حداقل ۲ تا ۳ برابر EPA به DHA داشته باشد.

تکنیک های آرام سازی برای درمان بیش فعالی بزرگسالان

بسیاری از علائم ADHD را می توان با تکنیک های آرامش بخش مانند مدیتیشن و یوگا کاهش داد. هنگامی که این درمان‌های آرام‌بخش به‌طور مداوم انجام شوند، می‌توانند توجه و تمرکز را افزایش دهند و تکانشگری، اضطراب و افسردگی را کاهش دهند.

مدیتیشن ذهن آگاهی و بیش فعالی

مدیتیشن ذهن آگاهی شکلی از تفکر متمرکز است که ذهن و بدن را آرام می کند و افکار شما را متمرکز می کند. محققان می گویند که مدیتیشن در دراز مدت فعالیت در قشر جلوی مغز را افزایش می دهد، همان بخشی از مغز که مسئول توجه، برنامه ریزی و کنترل تکانه است.

به نوعی، مدیتیشن برعکس ADHD است. هدف مدیتیشن این است که خود را آموزش دهید تا توجه خود را با هدف دستیابی به بینش متمرکز کنید. بنابراین، این یک تمرین برای دامنه توجه شما است که همچنین ممکن است به شما در درک و حل مشکلات کمک کند. توسعه تمرکز حواس از طریق مدیتیشن علاوه بر کمک به شما برای مقاومت بهتر در برابر حواس‌پرتی‌ها، کاهش تکانشگری و بهبود تمرکز، می‌تواند کنترل بیشتری بر احساسات شما ایجاد کند ، چیزی که بسیاری از بزرگسالان مبتلا به ADHD با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

فعالیت های ورزشی و بیش فعالی

یوگا و فعالیت های مرتبط مانند تای چی فواید فیزیولوژیکی ورزش را با اثرات روانی مدیتیشن ترکیب می کند. اگر متوجه شدید بیش از حد بیش فعال هستید، این فعالیت ها می تواند بسیار مؤثر باشد. شما تنفس عمیق و سایر تکنیک‌های آرامش‌بخشی را یاد می‌گیرید که به شما کمک می‌کند تمرکز و آگاهی ذهنی داشته باشید. با نگه داشتن حالت های مختلف برای مدت طولانی، می توانید تعادل و سکون را پرورش دهید. زمانی که احساس می‌کنید بیش فعالی شما تحت کنترل نیست، می‌توانید به تکنیک‌های یوگا روی بیاورید، تا شما را شاداب کرده و به تعادل ذهنی بازگردانید.

انواع روش های درمان بیش فعالی

با یادگیری روش های درمانی  بیش فعالی بزرگسالان می تواند مهارت های مقابله ای بهتری را بیاموزید.

درمان ADHD همچنین می تواند به معنای جستجوی کمک از خارج باشد. متخصصانی که در زمینه ADHD آموزش دیده اند می توانند به شما کمک کنند مهارت های جدیدی را برای مقابله با علائم و تغییر عاداتی که باعث مشکلات می شوند بیاموزید.

برخی از درمان ها بر مدیریت استرس و خشم یا کنترل رفتارهای تکانشی تمرکز دارند، در حالی که برخی دیگر به شما می آموزند که چگونه زمان و پول را به طور مؤثرتری مدیریت کنید و مهارت های سازمانی خود را بهبود بخشید.

گفتار درمانی بزرگسالان مبتلا به بیش فعالی

گفتار درمانی بزرگسالان مبتلا به بیش فعالی اغلب با مسائلی دست و پنجه نرم می کنند که ناشی از الگوهای طولانی مدت با موفقیت کم، شکست، مشکلات تحصیلی و تعارض روابط است.

گفتار درمانی فردی می تواند به شما کمک کند تا با این توشه عاطفی، از جمله عزت نفس پایین، احساس خجالت و شرمندگی که ممکن است در دوران کودکی و نوجوانی تجربه کرده اید، و رنجش از انتقادهایی که از سوی افراد نزدیکتان دریافت می کنید، مقابله کنید.

ازدواج و خانواده درمانی برای افراد مبتلا به بیش فعالی

ازدواج و خانواده درمانی به مشکلاتی می‌پردازد که ADHD می‌تواند در روابط و زندگی خانوادگی شما ایجاد کند، مانند درگیری‌ها بر سر مشکلات مالی، تعهدات فراموش شده، مسئولیت‌های خانه و تصمیم‌های تکانشی.

درمان بیش فعالی می تواند به شما و عزیزانتان کمک کند تا این مسائل را کشف کنید و به راه های سازنده برخورد با آنها و برقراری ارتباط با یکدیگر تمرکز کنید. درمان همچنین می تواند روابط شما را با شریک زندگی و اعضای خانواده بهبود بخشد.

درمان شناختی- رفتاری

درمان شناختی-رفتاری شما را تشویق می کند تا باورها و رفتارهای منفی را که باعث ایجاد مشکلات در زندگی شما می شوند، شناسایی و تغییر دهید. از آنجایی که بسیاری از افراد مبتلا به ADHD به دلیل سال ها مبارزه و انتظارات برآورده نشده، روحیه خود را از دست داده اند، یکی از اهداف اصلی درمان شناختی-رفتاری تبدیل این دیدگاه منفی به دیدگاهی امیدوارانه تر و واقع بینانه است. درمان شناختی رفتاری همچنین بر روی مسائل عملی که اغلب با ADHD همراه است، مانند بی نظمی، مشکلات عملکرد کاری و مدیریت ضعیف زمان، تمرکز می کند.

برای درمان بیش فعالی بزرگسالان ، توصیه می شود با مراجعه به متخصصین و روانشناسان با تجربه اقدامات لازم را انجام دهید. مرکز مشاوره حس تحول شمیرانات با دارا بودن متخصصین خبره آماده یاری رساندن به شما در  درمان انواع اختلالات روانی می باشد.

مقالات مرتبط
۲ نظر

ممنون از سایت فوق العادتون

ممنون برای توضیحات کاملتون. موفق باشین.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *